ایران مارینا مرکز غواصی بین المللی مارینا

آبزیان خلیج‌فارس

خلیج‌فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند. خلیج‌فارس دریای نیمه بسته‌ای است که با مساحتی برابر با ۴۰ هزار کیلومترمربع از طریق تنگه هرمز به اقیانوس هند می‌پیوندد.
خلیج‌فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود  ۹۰۷ گونه در قالب ۱۵۷ خانواده در آن وجود دارد . که تعداد زیادی از آن‌ها بهره‌برداری اقتصادی دارند. و این عامل باعث شده است تا خلیج‌فارس ازنظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود که در این گزارش به شماری از آن‌ها اشاره می‌شود.

ماهی‌های خوراکی

ماهی‌های خوراکی  خلیج فارس

در آب‌های خلیج‌فارس گونه های زیادی ماهی زندگی می‌کند که تعداد زیادی از این ماهی‌ها مصرف غذایی دارند. ماهیان خوراکی خلیج فارس تنوع زیادی دارند و از نظر اقتصادی و تغذیه‌ای اهمیت بسیاری دارند. این ماهیان دارای کیفیت بالای گوشت و ارزش غذایی بالا هستند چون  به دلیل داشتن پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب ضروری، بخش مهمی از رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند. مصرف منظم ماهیان می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش کارایی مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

ماهیان خوراکی خلیج فارس منبع اصلی درآمد برای بسیاری از ماهیگیران محلی هستند و صادرات ماهیان و محصولات دریایی به کشورهای دیگر، بخشی از درآمد اقتصادی این منطقه را تشکیل می‌دهد و بازارهای محلی و بین‌المللی به طور گسترده‌ای به ماهیان خوراکی خلیج فارس وابسته هستند.

شیر ماهی، هوور یا تن، شوریده، حلوا، شورت، سرخو، سنگسر یا دختر ناخدا، میش ماهی، گاریز، چمن، بیاه، راشگو، قباد، سه کله، صافی، و ماهی ساردین ازجمله ماهی‌های خوراکی خلیج‌فارس هستند.


ماهی‌های تزئینی

 ماهی‌های تزئینی  خلیج فارس

ماهیان زینتی خلیج فارس از تنوع زیستی بالایی برخوردارند و از جمله جذاب‌ترین گونه‌های آبزی این منطقه به شمار می‌آیند. این ماهیان به دلیل رنگ‌های زنده و الگوهای جذاب، نه تنها برای پژوهشگران بلکه برای علاقه‌مندان به نیز بسیار جالب توجه هستند

ماهیان زینتی خلیج فارس عمدتاً در صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند و آنها به زیستگاه‌های خاصی وابسته هستند که شامل صخره های مرجانی و مناطق کم عمق می‌شود .این ماهیان اغلب به دلیل شرایط خاص زیستگاهی، نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند.

گونه‌های رایج ماهیان زینتی در خلیج فارس عبارتند از جراح دم زرد، پروانه آنتن دار، دلقک ماهی ،کاردینال، هامور، فرشته تک خال، دم گاری، نئون، برجک ماهی، جعبه ماهی، خروس ماهی، پیکاسو، ملوان، پروانه طلایی را نام برد.

سینگو

سینگو  یا خرچنگ های خلیج فارس

خرچنگ‌های دریایی خلیج فارس از جمله مهم‌ترین موجودات آبزی خلیج فارس هستند که نقش حیاتی در اکوسیستم دریایی و همچنین اقتصاد محلی ایفا می‌کنند. خرچنگ‌های دریایی در خلیج فارس معمولاً در مناطق کم‌عمق، ساحلی یافت می‌شوند. این خرچنگ‌ها بیشتر شب‌زی هستند و در طول روز در پناهگاه‌ها و زیر سنگ‌ها و ماسه‌ها پنهان می‌شوند.

خرچنگ‌های دریایی در بسیاری از غذاهای سنتی و محلی کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخش مهمی از فرهنگ غذایی این منطقه را تشکیل می‌دهند. مردم جنوب ایران به خرچنگ سنگو یا سینگو می‌گویند. خلیج‌فارس زیستگاه انواع سینگوها است که از آن جمله می‌توان به سینگو آدمی، سینگو گلکری، سینگو شه یوب، سینگو باکمال، سینگو گاری، سینگو ملا، سینگو مرجان ، سینگو آبی ، سینگو هرمی نام برد

میگو

میگو های خلیج فارس

یکی از محصولات پرارزش خلیج‌فارس میگو است. میگوی خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین منابع غذایی و اقتصادی این منطقه محسوب می‌شوند و میگوی خلیج فارس از جنس پناناس است و بین ۷ تا ۱۵ سانتی متر طول دارد. و معروفترین آنها میگوی سفید هندی ، میگوی ببری سبز ، میگوی ببری سیاه  هستند

میگو از خانواده سخت‌پوستان است که در اغلب آب‌های جهان اعم از آب‌شور و آب شیرین یافت می‌شود. میگوهای خلیج فارس معمولاً در آب‌های کم‌عمق، نواحی ساحلی و مناطق گلی و ماسه‌ای زندگی می‌کنند. این میگوها شب‌زی هستند و در طول روز در زیر ماسه‌ها و گل‌ها پنهان می‌شوند. تغذیه میگوها شامل جلبک‌ها، مواد آلی و موجودات کوچک آبزی است.

میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی و انسان‌ها است. میگوها منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا و کم چربی هستند. سرشار از کلسیم، فسفر و غنی از اسیدهای چرب امگا3، ویتامین B12، و مواد معدنی مانند سلنیوم و ید هستند.

نهنگ‌ها

نهنگ های خلیج فارس

نهنگ‌های خلیج فارس از جمله موجودات بزرگ و جذاب این منطقه هستند که به دلایل زیست‌محیطی، علمی و فرهنگی اهمیت بسیاری دارند. نهنگ‌ها به عنوان پستانداران دریایی بزرگ، نقش مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا می‌کنند و تنوع زیستی خلیج فارس را افزایش می‌دهند. ۱۱ گونه از تیره بالن‌ها و وال‌ها در خلیج‌فارس زندگی می‌کنند.

نهنگ‌ها در فرهنگ‌ها و اساطیر مختلف به عنوان نمادهای قدرت، حکمت و عظمت شناخته می‌شوند. داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره نهنگ‌ها در فرهنگ‌های محلی کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که نشان‌دهنده جایگاه ویژه آنها در فرهنگ بومی است.

نهنگ‌های خلیج فارس معمولاً در آب‌های عمیق و دور از ساحل زندگی می‌کنند، اما در فصل‌های مهاجرت ممکن است به مناطق کم‌عمق‌تر نزدیک شوند. تغذیه آنها عمدتاً شامل کریل، پلانکتون و ماهی‌های کوچک است.نهنگ‌ها موجوداتی مهاجر هستند و مسیرهای طولانی را در طول سال برای یافتن غذا و مناطق زادآوری طی می‌کنند.

نهنگ‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم دریایی ایفا می‌کنند. آنها به عنوان شکارچیان بزرگ، به کنترل جمعیت گونه‌های مختلف دریایی کمک می‌کنند. گونه‌های رایج نهنگ در خلیج فارس عبارتند از نهنگ گوژپشت ، نهنگ براید ، نهنگ خلبان ، نهنگ باله پشتی ، نهنگ خاکستری

لاک‌پشت‌هالاک‌پشت‌ها ی خلیج فارس

لاک‌پشت‌های دریایی خلیج فارس از جمله موجودات با ارزش و حیاتی این منطقه هستند. جانورانی که انگشتان دست‌و پاهایشان به باله‌هایی برای شنا تغییر شکل یافته و از آن‌ها شناگران قابلی ساخته است این لاک‌پشت‌ها به دلیل تهدیدات متعدد از جمله فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی در معرض خطر هستند. پنج نوع از هشت نوع لاک‌پشت‌های دریایی که در جهان وجود دارد در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند. لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از این ‌گونه‌ها است که به‌شدت درخطر انقراض قرار دارد. این لاک‌پشت در خلیج‌فارس از همنوعان خود در جهان کمی کوچک‌تر و کم‌وزن‌تر است.

لاک‌پشت‌های دریایی خلیج فارس در آب‌های گرم و کم‌عمق زندگی می‌کنند و برای تغذیه به مناطق ساحلی و صخره‌های مرجانی مراجعه می‌کنند. لاک‌پشت دریایی عمدتاً گیاهخوار هستند و از اسفنج‌ها ، بی‌مهرگان دریایی ، جلبک‌ها و علف‌های دریایی تغذیه می‌کنند.

تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از ابتدای فصل بهار شروع می‌شود و تا پایان فصل ادامه می‌یابد. لاک‌پشت‌های دریایی مهاجر هستند و برای تخم‌ریزی به سواحل شنی بازمی‌گردند و تخم‌ریزی آنها معمولاً در شب و در سواحل خلوت انجام می‌شود. نرها هرگز به ساحل زادگاهشان برنمی‌گردند ولی لاک‌پشت‌های ماده پس از رسیدن به سن بلوغ که معمولاً پس از سی‌سالگی است برای تخم‌گذاری به همان ساحلی برمی‌گردند که در آن زاده شده‌اند. لاک‌پشت‌ها در نیم ساعت حدود ۱۰۰ تخم می‌گذارند. نوزادها پس از ۴۵ تا ۷۵ روز از تخم بیرون آمده و با تلاش و زحمت فراوان خود را از میان شن و ماسه‌ها به بیرون می‌کشند. طول بچه لاک‌پشت‌ها ۵ سانتی‌متر و وزن آن‌ها کمتر از ۲۰ گرم است. نوزادها بعد از بیرون آمدن از میان ماسه‌ها به‌طرف روشن‌ترین افق یعنی دریا حرکت می‌کنند.

مواد پلاستیکی و آلاینده‌های شیمیایی وارد شده به خلیج فارس می‌توانند به سلامت لاک‌پشت‌ها آسیب برسانند. چون بلعیدن پلاستیک‌ها توسط لاک‌پشت‌ها منجر به مشکلات گوارشی و حتی مرگ آنها می‌شود. همچنین بسیاری از  لاک‌پشت‌ها به طور تصادفی در تورهای ماهیگیری گرفتار می‌شوند و تخم‌ها و لاک لاک‌پشت‌ها به دلیل ارزش تجاری مورد شکار قرار می‌گیرند و تغییرات دما می‌تواند جنسیت جوجه‌های لاک‌پشت‌ها را تغییر دهد، زیرا جنسیت آنها به دمای ماسه بستگی دارد و در آخر ساخت و سازهای ساحلی و تردد انسان‌ها در سواحل می‌تواند زیستگاه‌های تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها را نابود کند.

دلفین‌ها

دلفین های خلیج فارس

دلفین‌های خلیج فارس از جمله پستانداران دریایی مهم این منطقه هستند که به خاطر رفتارهای اجتماعی پیچیده و هوش بالا شناخته می‌شوند. این دلفین‌ها علاوه بر جذابیت ظاهری، نقش حیاتی در اکوسیستم دریایی خلیج فارس ایفا می‌کنند. از گونه‌های رایج دلفین در خلیج فارس میتوان از دلفین بینی‌بطری ، دلفین معمولی ، دلفین گوژپشت هندی ، دلفین پوریوبز نام برد

دلفین‌های خلیج فارس در آب‌های گرم و نسبتاً کم‌عمق خلیج زندگی می‌کنند. این دلفین‌ها معمولاً در گروه‌های اجتماعی پیچیده‌ای زندگی می‌کنند که ممکن است شامل چندین نسل از یک خانواده باشند. تغذیه آنها عمدتاً شامل ماهی‌ها و سرپایان (مانند ماهی مرکب و اختاپوس) است.

دلفین‌های خلیج فارس به عنوان جاذبه‌های توریستی مهم شناخته می‌شوند و نقش مهمی در صنعت گردشگری دریایی دارند.در فرهنگ‌های محلی، دلفین‌ها به عنوان نمادهای هوش، بازیگوشی و هماهنگی با طبیعت شناخته می‌شوند.