عکاسی در زیر آب از چشمان آبزیان

گفته شده است که چشم پنجره روح است و عکس های چشم همیشه محصور کننده است ، برای آن که آنها عمیق ترین ارتباط از سوژه را به بیننده منتقل می کنند .

زمانی که شما به زیر آب می روید و جریان زندگی دریایی را مشاهده می کنید چشمان آبزیان به طور بسیار عجیبی متفاوت ، گوناگون و زیبا است . از چشمان چند جزیی میگو گرفته تا چشمان عجیب و غریب صدف حلزونی

عکاسان می توانند با فوکوس بر روی چشمان سوژه و کشیدن سوژه به سمت خود توسط تنظیمات دوربین از سوژه عکس بگیرند .‌ جایی که چشمان آبزیان یک قسمت مهم برای یک تصویر موفق است .

ماهیان دارای چشمان بزرگی هستند که در تصاویر گرفته شده بسیار زیبا و جالب خود نمایی می کنند و باعث حیرت و تفکر توسط مشاهده کننده خواهند شد .

قبل از انجام هر کار اضافه ای خیلی مهم است که آگاهی و شناخت از چشم آبزیان داشته باشید . عکاسان در زیر آب نباید زمان دم و بازدم ، شات دوربین را بزنند و همچنین نسبت به سوژه در تصویر ، حساس و دقیق باشند و منتظر بمانند که جزئیات سوژه به طور کامل در موقعیت صحیح قرار بگیرد .

برنامه ریزی شما برای گرفتن عکس باید در زمان مناسب و به موقع باشد و چرخش فلاش و نوردهی به شکل صحیح بر روی نقاط صورت سوژه انجام گیرد. سپس شما احتیاج به چند فریم تصویر از چشم دارید . چشمان در قسمت مهمی از صورت قرار دارند و می باید در تصویر به طور دقیق ، واضح ، شفاف و آشکار باشد  به خصوص در حالت عکسبرداری ماکرو از سوژه

گذشت آن روزهایی که دوربین ها فقط می توانستند بر روی یک نقطه از سوژه متمرکز باشند ، اگر چه هنوز عکاسانی هستند که تصاویرشان سیاه و سفید است و حرکتی از نقاط فوکوس دور فریم انجام نمی دهند . مشاهده عکس هایی که به طور معمول سوژه در وسط قرار دارد جذاب تر می باشد . البته این نکته مهمی نیست که بعضی مواقع سوژه در وسط فریم نباشد .

در این عکس محل قرارگیری دو چشم از صدف حلزونی در سمت چپ فریم می باشد و از خطوط راه راه ماهی زبرا در کامل کردن تصویر استفاده شده است که تکرار خطوط ها یک ترکیب بندی منسجم و قوی را ایجاد کرده است .

آیا تصویر یک چشم بهتر است یا دو چشم ؟

زمانی که برای تصویر برداری از صورت ها و چهره های آبزیان دریایی اقدام می کنید می توانید وقتی که در معرض هر دو چشم سوژه به شکل خوب و مناسبی قرار دارید عکس برداری کنید . ارتباط توان دیدن چشمان ما ، با آنچه که از چشمان سوژه در عکس بنظر می آید یکسان نیست ، اما مشکلی که وجود دارد برای تعدادی از ماهیان و بی مهرگان است که در جلوی صورتشان چشم ندارند . چشمان بعضی از آنها به طور دقیق بالای سرشان قرار دارد و از این جهت پیشنهاد می شود که فقط در برقراری ارتباط با یک چشم سوژه ، عکس برداری کنید .

تصاویر قدرتمند

چشمان بزرگ برای صورت های برجسته حیوانات ساخته شده است ، به این معنی که چشم بیشترین حالت توجه در عکس را دارا می باشد و می باید بیشترین توجه بیننده را به خود داشته باشد .شما باید آمادگی برای فاصله مناسب و گرفتن تصویر در یک قاب یا فریم با فوکوس صحیح را داشته باشید ، به این معنا که احتیاج به شناوری عالی ، کنترل ماهرانه و صبر و شکیبایی برای ثبت به موقع تصویر را داشته باشید .

چشمان در قسمت قابل توجه و مهمی در صورت قرار دارند و آنها می باید به طور کامل واضح و آشکار باشند ، به خصوص در زمان عکاسی با حالت ماکرو از یک سوژه . این مهم نیست که مابقی سوژه در فوکوس نباشد ، البته تا زمانی که چشمان سوژه شارپ و با وضوح بالا باشد . در حقیقت عکس های متعددی از چهره مردم فقط با فوکوس بر روی چشمان آنها گرفته شده است .

بیشترین ارزش برای بهتر کردن تصویر از صورت ماهیان ، این است که دوربین را  به طور دقیق در سطح برابر با چشمان سوژه قرار دهیم . به طور معمول ماهیان نزدیک بستر و کف دریاها ساکن هستند و عکاس در بالای آنها شناور می باشند ، و می تواند مشکل گرفتن دوربین در سطح پایین (مقابل چشمان سوژه ) وجود داشته باشد .

یک تصویر با ارزش

به درستی که بیشترین و حائز اهمیت ترین تصویر برای بینندگان ، تصویری از نگاه خیره و زل زده در صورت یک ماهی است . شما ممکن است که یک تصویر خوب از یک ماهی داشته باشید ، اما اغلب مردم می گویند چه نگاه کنجکاو و عجیبی دارد!!!  این همان چیزی است که ما می خواهیم ، به این معنا که سوژه فراتر از یک ماهی قرار دارد و حالا این یک تصویر منحصر بفرد است.

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد. 

غواصی