ایران مارینا مرکز غواصی بین المللی مارینا

اشاره گر چند منظوره در غواصی اسکوبا

اشاره‌گر چند منظوره در غواصی اسکوبا یک ابزار جانبی است که در بین غواصان استفاده می‌شود. این میله در کنار تجهیزات غواصی همراه است و وظایف مختلفی را در زیر آب انجام می‌دهد:

این وسیله با نامهای مختلف در مناطق مختلف جهان شناخته می شود مانند استیک ، چوب کوسه ، چوب صخره ، اشاره گر ، شمشیر شوالیه

به حال به هر اسمی که شناخته شود به عنوان یک ابزار کاربردی فوق العاده در غواصی اسکوبا شناخته شده است . این وسیله معمولا از یک فلز ضد خوردگی ساخته شده است که طول حدود 30 سانتی متر دارد و با یک سوراخ در انتهای آن از طریق تسمه و یا طناب می توان آن را به جليقه تعادل خود متصل نمود و یا به درون دست انداخت .

موارد استفاده از این ابزار

1- اشاره گر
از این وسیله که توسط مربیان و یا راهنمای گروه غواصی استفاده می شود جهت اشاره نمودن به نقطه ای از زندگی دریایی و یا مرجانها استفاده می شود بدون آنکه نیاز به نزدیک شدن بیش از حد به آن بوده و یا آنها را لمس کرد مثلاً نشان دادن دهان یک مارماهی، که انجام این عمل با انگشت دست بسیار خطرناک است و امکان گاز گرفتن و قطع شدن انگشت وجود دارد و یا همچنین اشاره به حلزون های رنگی بدون صدف كوچك و زيبا (نودی برانچ) كه در بستر دریا قرار دارند و معمولا ديده نمی شوند .

2- عصا
هنگامی که در یک بستر شنی غواصی می کنید نزدیک شدن به کف آب و فین زدن باعث بلند شدن گل و لای و در نتیجه کاهش دید می گردد . این وسیله برای کمک به راه رفتن در زیر آب مانند یک عصا بدون اینکه با سطح زیادی از بستر در تماس باشد به شما کمک می کند

3- ایجاد صدا
با این میله فلزی می توان با ضربه زدن به تانک هوا ایجاد صدا نمود وتوجه همیار خود و یا سايرغواصان دیگر را در شرایط اضطراری و یا دیدن یک چیز شگفت انگیز و جالب جلب كرد . همچنین با ایجاد سرو صدا می توان اقدام به دور کردن موجودات و ماهی ها در زیر آب كرد در صورتی كه شما احساس خطر يا ترس می كنيد .

4- جلوگیری از دست زدن به چیزی
در هنگامی غواصی نباید به چیزی در زیر آب دست زد به دلیل مسائل ایمنی و زیست محیطی اما گاهی مواقع این امر اجتناب ناپذیر است . غواصی در کشتی ها مغروق و یا مناطقی که پر از طوطیا می باشد ممکن است برای شما حادثه به دنبال داشته باشد و همچنین تماس دست با مناطق مرجانی و یا صخره ها ممکن است باعث از بین رفتن موجوداتی شود که شما آنها را نمی بینید اما با این وسیله تماس شما به حداقل خواهد رسید .

5- یک لنگر در جریان قوی
اگر در یک جریان قوی زیر آبی قرار گرفتید می توانید با فرو کردن آن در بستر دریا مانند یک لنگر از آن استفاده کنید و کمی استراحت کنید .

6- تکیه گاه برای عکاسی
در هنگامی عکاسی در زیر آب از این وسیله میتوان برای ثابت نگه داشتن دوربین مانند یک پایه استفاده نمود و یا برای حمایت از وزن سنگین دوربین های DSLR به خصوص در هنگام عکاسی ماکرو استفاده نمود .

7- دفاع از خود
این وسیله برای این کار در نظر گرفته نشده است ولی به هر حال می توان مورد استفاده قرار گیرد . اگر یک ماهی بزرگ بیش از حد به شما نزدیک شد و قصد تهاجم و حمله به شما را داشت می توانید با ضربه زدن به بدن و یا باله های آن موجب دور شدن آن شوید و یا حتی اگر یک کوسه کنجکاو به شما بیش از حد نزدیک شد به راحتی می توانید با چند ضربه کوچک و آرام به آبشش کوسه او را ترسانده و موجب دوری او شوید .

پیوست

مركز غواصی بین‌المللی مارينا
تیم تحریریه ایران مارینا گردآوری ، تألیف و ترجمه توسط سعید پروین
استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد مركز غواصی بین‌المللی مارينا
نیاز به اطلاعات بیشتری دارید ؟ مشاوره قبل از هر تصمیمی بهترین راه است
2095 108 0919 ۵ دقیقه رایگان
اشاره گر چند منظوره در غواصی اسکوبا
4 دقیقه زمان مورد نیاز برای مطالعه
در اینستاگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!
در تلگرام
ایران مارینا را دنبال کنید!