ابرقدرت های غواصی

ابرقدرت های غواصی چیست ؟ آیا غواص یک قهرمان است ؟ توانایی های برتر یک غواص چیست ؟ با آموزش غواصی حرفه ای چه قدرتی پیدا می کنید ؟

 

در دوران نوجوانی و یا جوانی بسیاری از ما تصور می‌کردیم که قدرت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشیم ، توانایی‌هایی که ما را خارق‌العاده می‌کنند ، بنابراین می‌توانیم آدم بهتری باشیم که میتواند کارهای بیشتر و بهتری برای دیگران انجام دهد . در حالی که داشتن ابرقدرت‌ها ممکن است بیشتر فانتزی به نظر برسد، اما وقتی به غواصی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که غواصی این رویاها را به واقعیت تبدیل می‌کند.

 

ابرقدرت - تحول شخصی

جک لندن، نویسنده آمریکایی نوشت: "کارکرد صحیح انسان این است که زندگی کند نه وجود"

ما غواصان تجربه و اهداف یکسانی با هم داریم چون غواصی خود واقعی ما را نشان می دهد ، عشق ما در مواجهه با طبیعت وحشی زیر آب و حضور مداوم در آن طبیعت است . برخلاف اکثر مردم جهان، ما دانش و بینشی از دایره زندگی زیر آب، زیبایی خیره کننده و شکوه بی نظیر آن داریم. ما آن را تماشا می کنیم ، در آن حضور داریم و همانطور که ما را تماشا می کنند امیدوارم که ما را بپذیرند.

 

ابرقدرت - رشد شخصی از طریق ماجراجویی

ما از جمله افراد معدود خوش شانسی هستیم که بر اثر یک کنجکاوی اولیه و تشنگی برای کاوش، در دریا فرو میرویم. اما غواصی بیشتر از این است چون روح و روان آسیب دیده امروزی بیشتر انسان ها را در فضایی آرام قرار میدهد و این بهترین ها چیز در زمان حاضر است . از آن جایی که غواصی هم یک متعادل کننده عالی و هم یک معلم است، وقتی مکان ها، مردم و فرهنگ های جدید را تجربه می کنیم و در عین حال از ازدحام و شلوغی جامعه انسانی فرار می کنیم به ما پاداش می دهد. آب از طریق تمام حواس ما را صدا می زند، از درخشش آفتاب طلایی تا سقوط در آب تا عطر نسیم دریا . پس غواصی منبع بی پایان چالش و لذت های بسیار است .

 

ابرقدرت - فروتنی و خرد شخصی

غواصی تواضع است. از آنجایی که برای غواصی به آموزش، مهارت ها و پشتیبانی وابسته هستیم، ذاتاً آسیب پذیری خود را احساس می کنیم. غواصی در دنیای زیر آب نیاز به درک مسائل مختلفی دارد، مانند تغییرات در فشار محیط، گازهای محلول، جریان ها، دید، دما ، گاز تنفسی، شناوری و سایر موارد دیگر . همه اینها در حالی است که آرامش و تمرکز خود را حفظ می کنیم و دنیای زیر  آب را در آغوش می گیریم. ما فقط می‌توانیم برای مدت کوتاهی از دنیای زیر آب بازدید کنیم، اما در همین مدت کوتاه می‌بینیم که چگونه حیات زیر آب ادامه دارد . ولی در حال حاضر با 8 میلیارد انسان روی این سیاره صنعتی آینده اقیانوس بیشتر به تصمیمات و اقدامات ما برای اولویت دادن به بقای آن بستگی دارد . بشریت و اقیانوس هر دو آسیب پذیر و به هم وابسته هستند. و چون شما شاهد این وابستگی هستید به خوبی این موضوع را درک می کنید و خوش شانس هستید که این آگاهی را دارید .

 

ابرقدرت - درمان شخصی برای مبارزه با اختلال کمبود طبیعت

در سال 2005، ریچارد لوو، نویسنده، اصطلاح اختلال کمبود طبیعت را معرفی کرد که هزینه های انسانی ناشی از بیگانگی با طبیعت را توصیف می کند. در دنیایی که توسط فناوری، رسانه‌های اجتماعی و صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی پر شده است و هر روز وجود ما را بیشتر مصرف می‌کنند ، ما در خطر جدا شدن از طبیعت و یکدیگر از نظر فیزیکی هستیم. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که میانگین زمان استفاده از صفحه نمایش روزانه در حال حاضر بیش از 11 ساعت است و در 90 درصد مواقع افراد شهری در داخل خانه هستند. ما به عنوان غواص درک می کنیم که طبیعت جدای از انسانیت نیست. ما در جهان طبیعی و بخشی از آن هستیم. غواصی ذاتاً درمانی است زیرا این ارتباط ذاتی و حیاتی را با طبیعت باز می گرداند.

 

ابرقدرت - قدرت و مقیاس شخصی

درگیر شدن با طبیعت از طریق غواصی به ما یادآوری می کند که می توانیم اقدامات سازنده ای برای آینده ای بهتر انجام دهیم. ما نگران نجات دنیا نیستیم ، فقط تصمیم می‌گیریم هر کاری که می‌توانیم برای نجات بخشی کوچک از آن انجام دهیم. ما با تقویت قدرت و اراده فردی و تصمیم به ایجاد تغییر همراه با جامعه جهانی غواصی قدرت فردی خود را به نمایش خواهیم گذاشت . اقدامات فردی انجام شده توسط غواصان به تغییرات مثبت عظیم در اقیانوس تبدیل می شود. این بدان معناست که هیچ اقدام شخصی سازنده ای بی اهمیت نیست. همه ما این قدرت را داریم که با اقدام کردن، تفاوت ایجاد کنیم. به عنوان یک جامعه بزرگ، ما این قدرت را داریم که نیروهای مهم و مثبتی را برای بازگرداندن و حفاظت از اقیانوس، هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌المللی به حرکت در آوریم.

 

ابرقدرت - الهام شخصی

غواصی ما را به دنبال ماجراجویی، کاوش و مراقبت از سلامت اقیانوس ها برمی انگیزد. این داستان عشق ماست که همه ما حق داریم آن را به اشتراک بگذاریم. ما غواصی می کنیم زیرا عاشق انجام آن هستیم . ما عاشق محیط زیر آب هستیم و دوست داریم که غواصی سخاوتمندانه بیش از آنچه نیاز دارد به ما بدهد. این عشق‌ها اصیل هستند، بنابراین به ما الهام می‌دهند که غواصی را به همه معرفی کنیم، عشق خود را برای محافظت از اقیانوس به نمایش  بگذاریم و به همه بگوئیم که غواصی چگونه ما را انسان‌های بهتری می‌کند.

غواصی بهترین ها را در ما به ارمغان می آورد. ابرقدرت‌های آن هر یک از ما را متحول می‌کند و به ما امکان می‌دهد کارهای بیشتری انجام دهیم .

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعید پروین  

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد