محل نصب چاقوی غواصی

چاقو در غواصی به‌عنوان یک ابزار مورداستفاده قرار می‌گیرد و یکی از کارآمدترین تجهیزات جانبی در هنگام غواصی اسکوبا است چون این وسیله موارد استفاده متعددی دارد و در مواقع لزوم کاربرد مفیدی خواهد داشت . این وسیله همچنین می‌تواند برای علامت دادن با ضربه زدن تیغه روی تانک بکار برده شود. چاقوها باید تنها در مواردی که واقعاً احتیاج است مورداستفاده قرار گیرند و بعد از استفاده باید با آب شیرین شسته شده، خشک شود و با روغن زنگ‌زدائی گردد. تولیدکنندگان تجهیزات غواصی طیف عظیمی از چاقوهای غواصی با اندازه و شکل مختلف تولید می‌کنند .

اگر من یک چاقو داشته باشم آن را باید در کجا نصب کنم ؟

رایج‌ترین نوع چاقوها توسط دو کمربند متصل به بدنه چاقو بر روی ساق پا نصب می‌شوند . این محل مکان مناسبی برای نگه‌داشتن چاقو است اما بااین‌حال گاهی اوقات می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند . ساق پا دور از دست‌های غواص است و در مواقع لزوم سریع در دسترس نیست و باید غواص بدن خود را خم کند تا بتواند به ساق پا دسترسی داشته باشد و اگر شما در مکانی قرار بگیرد که نتوانید خم شوید و یا خم شدن مشکل باشد پس به آن دسترسی ندارید . همچنین انجام حرکات کششی به بدن برای قرار دادن چاقو در غلاف خود می‌تواند کمی مشکل و خطرناک باشد .

 نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که اگر شما در شرایط اضطراری نیاز فوری به شناوری مثبت داشتید اولین حرکت شما باز کردن کمربند وزنه است و بعد از کشیدن بند اضافه برای باز کردن آن ، کمربند شما از جای خود رها شد و به پایین سقوط می‌کنند اما احتمال گیرکردن آن بین ساق پا و دسته چاقو وجود دارد و در این صورت کمربند که شما جدا نشده بلکه در قسمت پائین به پاهای شما گیرکرده و باعث به وجود آمدن مشکل دیگری می‌شود و اگر شما یک غواص کم‌تجربه باشید این وضعیت شمارا دست‌پاچه خواهد کرد .  

 در بیشتر BCD ها مکانی برای بستن چاقو با واشر و پین‌های مخصوص اختصاص داده‌شده است . این مکان بر قسمت بالای جیب سمت چپ BCD و زیر بازوی فرد غواص است . این قسمت مکانی خوبی است چون شما همیشه به چاقو در هر وضعیتی دسترسی دارید و نیازی به خم شدن ندارید . اما نکته مهم اینجاست که بعد از استفاده از چاقو برای قرار دادن چاقو در غلاف خود مطمئن شوید که چاقو به اطراف غلاف برخورد نکند چون اگر این اتفاق بی افتد BCD شما سوراخ خواهد شد . همچنین چاقوهای که بر روی این قسمت بسته می‌شوند کوچک هستند و به BCD  متصل هستند  شما بعد از یک برنامه غواصی فراموش می‌کنید آن را به‌طور مجزا جدا کرده ، شسته و خشک‌کنید و فراموشی این کار باعث زنگ زدن و خرابی چاقو می‌شود .

 غواصان دیگری نیز هستند که چاقوی خود را به شیلنگ هوای BCD و یا قسمت بالای BCD در شانه سمت راست خود متصل می‌کنند . این مکان در شرایط اضطراری بسیار در دسترس است چون در قسمت بالای بدن شما قرار دارد و در دیدمستقیم شما قرار دارد اما نکته مهم این است که شما یک‌چیز تیز نزدیک به یک شیلنگ دارید و باید دقت فراوانی در این خصوص داشته باشید .

  

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.