علت آب دهان زدن به ماسک

چرا آب دهان زدن به ماسک غواصی باعث عدم بخار گرفتگی آن می شود ؟

همه غواصان می‌داند که قبل از غواصی باید به ماسک خود آب دهان بزنند یا از اسپری‌های ضد بخار استفاده کنند تا ماسک آن‌ها هنگام غواصی بخار نکند و باعث کاهش دید نشود . اما علت چیست ؟

هوا دارای رطوبت است و رطوبت تشکیل‌شده است از ذرات کوچک آب . هنگامی‌که یک ماسک بر روی صورت غواص قرار می‌گیرد مقداری از هوای تنفسی به‌صورت غیرارادی در بازدم از بینی تخلیه می‌شود و رطوبت به داخل ماسک می‌رود

این قطره‌های میکروسکوپی به علت اینکه از درون بدن خارج می‌شوند و گرم‌تر از هوای اطراف هستند به‌صورت قطره‌های ریز روی شیشه ماسک که سردتر هست رفته و قطرات کوچک آب را تشکیل می‌دهند این حالت در هنگام خوردن نوشیدنی گرم یا سرد برای افراد دارای عینک به‌وفور اتفاق می‌افتد و یا همچنین در زمستان شاهد شیشه‌های بخار گرفته منزل یا اتومبیل هستید.

قطرات میکروسکوپی آب به دلیل توانایی شیميایی مولکول‌های آب ( کشش سطحی ) در حلقه‌های کوچک به یکدیگر محکم چسبیده و با متراکم شدن مه را تشکیل دهند . و این مه به روی شیشه ماسک قرارگرفته و باعث تاری دید می‌شود . حالا آب دهان یا اسپری‌ها ضد بخار باعث می‌شوند که این ذرات ریز به یکدیگر بیشتر چسبیده و حلقه‌های بزرگ‌تری ایجاد کنند و در یکجا جمع شوند .

هنگامی‌که به یک ماسک آب دهان زده می‌شود گسترش قطرات ریز آب به دلیل کشش سطحی زیاد کاهش می‌یابد و باعث تشکیل قطره‌های بزرگ‌تر و قابل دید مانند قطرات باران درون ماسک می‌شود و این قطرات روی شیشه ماسک باقی نمی‌ماند و به پایین سقوط می‌کند . البته باکمی توجه در هنگام غواصی خواهید دید مقدار بسیار کمی آب در پایین ماسک جمع شده است .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.