غواصی اسكوبا ايمن است يا خطرناك ؟

غواصی با استفاده از اسکوبا می‌تواند هم ایمن و هم خطرناک باشد، بسته به شرایط و موقعیت غواصی و همچنین تجهیزات و آموزش‌هایی که غواص دریافت کرده باشد.همانطور كه می دانيد در هر ورزشي امكان به وجود آمدن صدمات و بيماری های وجود دارد اين شامل ورزش غواصی نيز می گردد .

 انسان ها ساخته نشدن برای تنفس در زير آب اين بدان معنی است که هر زمان شخصی در آب فرو رفته به طور کامل زندگی او وابسته به وسایل و تجهيزات ، مهارت ها و آموزش فرا گرفته ميباشد تا اطمینان حاصل شود که او با ايمنی و سلامت كامل به سطح آب باز گردد . این حقیقت ممكن است كمی ترسناك به نظر برسد در حالی كه بسياری از غواصان از اين موضوع نگران نيستند و بسياری از مردم را تشويق به فرا گرفتن علم و دانش غواصی می كنند .

در  ورزش های چون اسب سواری . ژیمناستیک . بوکس . فوتبال . کشتی . دوچرخه سورای . جودو صدمات زیادی وجود دارد . حتی در دورا ن مدرسه یا در پارک ها پس صدمات و حوادث غواصی چیزی عجیبی نیست .

فراموش نکنید غواصی یک ورزش تجهیزات محور است و بدون تجهیزات امکان انجام این ورزش و تفریح وجود ندارد . مانند . ورزش های هوایی . سقوط آزاد . پاراموتور . پاراگلایدر . موتور سواری . اتومبیل رانی .

پس همیشه استفاده از تجهیزات به نام ، با کیفیت و سالم را فراموش نکنید

غواصی چه زمانی خطرناک است ؟

1- شما آموزش كافی نديده باشيد

2- موارد و نكات ايمنی را رعايت نكنيد

3- از وسايل و تجهيزات مناسب استفاده نكنيد

4- اقدام به غواصی خارج از در سطح مهارت و تجربه خود كنيد 

 

برخی از تلفات در غواصی اجتناب ناپذیر است و در اثر اوضاع غیرقابل پیش بینی نشده پیش می اید و از کنترل خارج می شود ، ولی بیشتر تلفات غواصی را می توان خطای انسانی از طرف قربانی دانست مانند

 

اما پاسخ به اولين ، بزرگترين و ترسناكترين سوال برای شروع غواصي  «« آيا غواصی خطرناك است و احتمال مرگ در آن وجود دارد ؟ »»

 

در پايان سال 2016 موسسات بازرسی و کنترل  گزارشی را منتشر كرد كه نرخ مرگ و مير در ورزش غواصی اسكوبا را 1 نفر در هر 250.000 غواص اعلام نمود .

خطرات مرگ ناشی از غواصی اسكوبا در مقایسه با فعالیت های دیگر

غواصی اسكوبا 1 نفر در هر 250.000 نفر

دوچرخه سواری 1 نفر در 140.000 نفر

مسابقه دو ماراتن 1 نفر در هر 126.000 نفر به علت ايست قلبی

چتر بازی 1 نفر در هر 116.000 نفر

رقص در پارتی 1 نفر در هر 100.000 نفر

زايمان 1 نفر در هر 5.500 نفر

سوانح رانندگی 1 نفر در هر 5.300 نفر

پس نتيجه می گيريم غواصی نمودن بسيار ايمن تر از دوچرخه سواری، رقصیدن ، بچه دار شدن و رانندگی است .

 

آمار فوت شدگان در حوادث مربوط به غواصی

سال 2010-2013  در کل 334 نفر کشته

سال 2014  در کل 146 نفر کشته

سال 2015  در کل 127 نفر کشته

سال 2016  در کل 169 نفر نفر کشته

 

یک آمار وضعیتی از حوادث غواصی

90 %  فوت شدگان کمربند وزنه به آنها وصل بوده است

86 % هنگام فوت تنها بوده اند

50 % بی سی دی خود را باد نکرده بودند

25 % ابتدا روی سطح آب مشکل داشتند

50 %  بر روی سطح آب فوت شده اند

10 %  در هنگام فوت تحت آموزش بودند

10 %  به آنها توصیه شده بود که از نظر پزشکی نمی توانند غواصی کنند

5 %  غواصی غار بودند

 

اما دلایل و علت مرگ غواصان

41 %  اتمام گاز تنفسی

 20 % گیر کردن

 15 % خرابی تجیهزات غواصی

 

 شايع ترين دلایل حوادث در غواصی اسكوبا

مشکلات فیزولوژیکی مانند بيماری های قلبی ، ریوی ، استرس

عدم توانایی كار با تجهیزات و مشکلات مربوط به آن       

خطرات محیطی و مشکلات در آب 

  اما هر سه مورد بالا قابل پيشگيری است . اگر یک غواص به صورت صحيح و اصولی آموزش ديده باشد و به موارد و نكات گفته شده احترام بگذارد هيچ اتفاقي براي او نخواهد افتاد 

1- قبل از شروع غواصی پرسشنامه پزشكی را تكميل كند و بصورت صادقانه به آن پاسخ دهد و نكات و مسائل و بيماری يا جراحی هاي ريوی و قلبی را عنوان كنيد . البته برخی از غواصان واقعيت را نمی نويسد چون می ترسند كه مانع از غواصی آنها شود . اما بايد بدانند كه اين پرسشنامه پزشكی بصورت دوره ای وجود دارد و در صورت معلوم شدن اظهار خلاف واقع می تواند منجر به ابطال گواهی نامه غواصی او گردد .

 2- عدم مهارت و توانايی كار با جليقه تعادل و يا ضعيف بودن مهارت در استفاده از آن باعث بروز مشكل می گردد . كه اين امر مربوط به مربی شده كه چرا مهارت استفاده از آن را كامل به هنرجو نياموخته است و اگر آموخته چرا با توجه به اينكه او مهارت كافی برای استفاده از آن نداشته برای او گواهی نامه صادر نموده است . در هر حال هنرجو در كنار مربی بايد روش استفاده از جليقه تعادل را به طور كامل و صحيح بياموزد و با تمرين بتواند آن را كنترل كنند .

3- برای برنامه غواصی باید شرایط محیطی مناسب باشد . غواصی در جریان های زیر آبی قوی ، غواصی در آب با دید محدود ، مواج بودن دریا ، غواصی در محل ناشناخته ، غواصی در عمق های زیاد ، دمای پایین آب ، غواصی در شب ، حوادث ناشی از آبزیان ، گیر کردن در تورهای رها شده ، مشکل در ورود و خروج به آب میتواند از جمله موارد محیطی برای آسیب و صدما تدر هنگام غواصی باشد 

 

نتيجه گيری كلی »»»»

غواصی خطرناک است اگر :

موارد پزشكی خود را صادقانه عنوان نكنيد

 به صحبت های مربی احترام نگذاريد 

تمرين ها و مهارت های خود را به درستی انجام ندهيد 

عدم بازآموزی مهارتها بعد از گذشت 6 ماه از آخرين غواصی

فراتر از سطح آموزش های به غواصی بپردازيد 

 

با نگرشی محافظه كارانه و احترام به قوانين غواصی هيچ گونه خطری شما را تهديد نمی كند بلكه ورزشی بسيار زيبا ، مفرح و هيجان انگيز در انتظار شماست

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.