اتصال رگلاتور DIN

دو شکل مختلف برای اتصال فشارشکن مرحله اول به سیلندر هوای غواصی وجود دارد

 اتصال INT  مخفف  International

اتصال DIN  مخفف Deutsches Institut für Normung

 اتصال INT شایع‌ترین و محبوب‌ترین نوع اتصال مورداستفاده در غواصی اسکوبا هست و شما با قرار دادن ورودی اتصال بر روی اورینگ سیلندر و محکم کردن آن توسط یک پیچ بزرگ این اتصال را وصل می‌کنید .

 اتصال DIN  دارای یک پیچ است که درون شیر تانک پیچ می‌شود که این نوع اتصال تحمل فشار بالاتری را دارد 

 DIN مخفف Deutsches Institut für Normung ( موسسه استاندارد آلمان ) می‌باشد و توسط دولت آلمان به‌عنوان استاندارد رسمی شناخته می‌شود .  استاندارد DIN 477  در خصوص اتصال دریچه خروجی سیلندرهای گاز پرفشار است که باید توسط رابط پیچی شکل باشد و آب‌ بندی آن نیز کامل باشد .

اتصال  DIN برای اولین بار در سال 1958توسط شرکت Poseidon در آمریکا با نام اتصال 5/8 اینچ معرفی شد . چون این شرکت یک شرکت اروپایی بود رواج شیر DIN فقط در اروپا گسترش ‌یافته بود  اما امروزه در تمام دنیا مرسوم است .

 اما خود اتصال DIN  در دو مدل است

DIN 200  با پنج  شیار و تا تا فشار 232 Bar  کار می کند

DIN 300 با هفت شیار و تا فشار 300 Bar کار می کند

  اتصال DIN به‌مراتب امن‌تر از دیگر اتصالات است چون توانایی تحمل فشار بالاتری را دارد و این یعنی اعتماد بیشتر و همچنین اندازه آن کوچک‌تر است و دیگر برآمدگی بزرگ و بیرون آمده گیره INT  را  ندارد و می‌توان از آن در محیط‌های سربسته مانند غار و کشتی‌های مغروق استفاده کرد و مطمئن باشید که امکان گیرکردن از طریق برخورد گیره شیر تانک را ندارید . اتصال DIN  در میان غواصان فنی بسیار رواج دارد چون قابل‌اطمینان‌تر بوده و در شرایط سخت عملکرد بهتری دارد

 اگر شما یک رگلاتور DIN  داشته باشید با استفاده از کانورتور تبدیل می‌توانید از هر دو سیلندر که دارای اتصال DIN  وINT هستند استفاده کنید . همچنین اتصال DIN  حدود 200 گرم سبک‌تر و ازلحاظ جسمی کوچک‌تر از معادل INT  است و برای حمل‌ونقل و جابجایی بسیار راحت است .

 

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.