چگونه یک مربی غواصی خوب انتخاب کنیم ؟

یک مربی غواصی خوب از ویژگی‌ها و مهارت‌های مختلفی برخوردار است که غواصی‌های زیر آب را به درستی آموزش می‌دهد و آنها را در تمرینات و تجربه‌های غواصی‌شان راهنمایی می‌کند

شما آماده هستید و تصمیم گرفته‌اید در یک کلاس غواصی ثبت‌نام کنید ولی نمی‌دانید که طبق چه ملاک‌های یک مربی غواصی خوب برای خودتان انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید .

 پس اگر به دنبال این هستید که یک مربی خوب داشته باشید این دستورالعمل را بخوانید تا دلهره‌ی این کار برایتان کم شود.

 فیزیک بدنی‌اش را بررسی کنید

این دیگر گفتن ندارد، اما چرا باید به سراغ مربی‌ای بروید که خودش اندام و هیکل متناسبی ندارد؟ این کار دقیقاً مثل این می‌ماند که یک گیاه‌خوار را استخدام کنید تا به شما شکار یاد دهد! این انتخاب هیچ معنی‌ای ندارد. اگر مربی غواصی شما اندام و هیکل متناسبی نداشته باشد، یکی از این دو اتفاق خواهد افتاد، یا اینکه نظرات و توصیه‌هایش خوب نیست، یا اینکه او حتی نتوانسته به خودش انگیزه دهد چه رسد به شما!

هردوی این اتفاقات به شما برای رسیدن به هدفتان کمکی نخواهد بود، پس باید از خیر این شخص بگذرید و مربی‌ای را پیدا کنید که حداقل نصیحت‌های خودش را عملی کرده و نتیجه گرفته است.

 شخصیتش را بررسی کنید

اگر شخصیت شما دو نفر باهم سازگاری نداشته باشد، آن‌قدر هم مهم نیست که مربی شما چقدر دانشمند باشد. شما ارتباط مستقیم با این مربی خواهید داشت، و امیدوارانه قرار است از او الهام بگیرید، پس اگر از این شخص خوشتان نیاید غیرممکن است این اتفاقات رخ دهد. وقتی با شخصی ملاقاتی داشته باشید احتمال زیاد باید شخصیت او را بشناسید، اما اگر نتوانستید شخصیتش را احساس کنید، او را در حین تمرین و فعالیت و ارتباط با شاگردان فعلی‌اش یا دیگران مشاهده کنید.

 سبک انگیزشی‌اش را بررسی کنید

 ازآنجایی‌که مربی‌ها شغلشان فقط یاددادن نیست، بلکه باید در شما انگیزه هم ایجاد کنند، خیلی باید در این رابطه ماهر باشند، ممکن است به شما بگویند که در برخوردشان سبک نظامی‌گری دارند که این اصلاً برای یک غواص خوب نیست .

اگر نیازمند وجود کسی هستید که شمارا درراه رسیدن به هدفتان کمک کند پس نباید در حق خودتان هیچ کوتاهی کنید، باید شخصی را انتخاب کنید که می‌تواند در طول مسیر دست شمارا بگیرد. البته اگر ایده‌ی آموزش با شخصی که به شما سخت می‌گیرد باعث شود که شما کم‌کم غواصی را ترک کنید، آنگاه با این کار به خودتان هیچ کمکی نکرده‌اید.

 در مورد گواهینامه‌هایش بپرسید

علاوه بر شخصیت و سبک ایجاد انگیزه، مطمئناً می‌خواهید بدانید شخصی که به‌عنوان مربی غواصی به نزدش رفته‌اید، می‌داند چه‌کار می‌کند! در کل قرار نیست چیزی بیش ازآنچه خودتان هم می‌توانید، به شما بدهد .

بعلاوه اگر وی دانش آنچه انجام می‌دهد را نداشته باشد، حتی می‌تواند باعث آسیب رساندن به شما شود، که اصلاً خوب نیست. اگرچه که داشتن مجوز یا گواهی مربی‌گری معتبر و شناخته‌شده برای یک مربی خوب بودن الزام نیست، بااین‌حال بسیار توصیه می‌کنم که با اشخاصی که فاقد چنین گواهینامه‌هایی هستند کار نکنید.

اگر یک مربی، محل کار شخصی دارد، احتمالاً می‌توانید اعتبارات و گواهی‌های وی را نصب‌شده بر دیوار بیابید. اگر چیزی ندیدید، از وی بخواهید که آن‌ها را به شما نشان دهد تا مطمئن شوید که وی یک مربی معتبر است. همچون هر گواهی دیگری، گواهینامه‌های ورزشی هم هرچند سال یک‌بار تمدید می‌شوند، پس تاریخ انقضای گواهی و همچنین مجاز بوده مربی به آموزش را هم با دقت بیشتری بررسی نمایید تا مطمئن شوید شما توسط شخصی که گواهی‌اش۳۰ سال پیش باطل‌شده است یا فاقد مجوز آموزش است تمرین داده نمی‌شوید.

 چند معرفی کننده بخواهید

اگر می‌خواهید در مورد پیدا کردن یک مربی معتبر و واجد شرایط، کاری کامل انجام دهید باید چند معرف از وی بخواهید. اگر مربی موردنظر، مربی خوبی باشد، مشتریان فعلی و گذشته‌اش مایل خواهند بود تا از وی تعریف و تمجید کنند.
اگر وی باکمال میل فهرستی از شاگردانش را به شما داد، پیگیری را متوقف نکنید! اغلب مردم، جلوتر از این قدم نمی‌گذارند.و واقعاً تماسی برقرار نخواهند کرد؛ یک کلاه‌بردار این را می‌داند! و همان‌طور که می‌دانید ممکن است تمام شماره‌های داخل آن فهرست نامعتبر باشند، پس بهتر است که چند تا از آن‌ها را بررسی کنید.

 این دستورالعمل‌های ساده را پی بگیرید تا اینکه برای انتخاب مربی خوب یک گام جلوتر باشید.

 ««« مربی‌ای که نه‌تنها برای رسیدن به هدفتان در شما انگیزه ایجاد می‌کند، بلکه هیچ‌گاه توقف هم نخواهد کرد »»»

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.