داروهای ضدافسردگی و غواصی

درمان بیماری برداشت فشار در غواصی معمولاً شامل تجویز اکسیژن تحت فشار و یا بازگشت به فشار محیطی معمولی است. از داروهای ضدافسردگی معمولاً در درمان این بیماری استفاده نمی‌شود. اما در مواردی که علائم اختلالات روانی و اضطرابی همراه با بیماری برداشت فشار در غواصی وجود دارد، ممکن است پزشک مورد اعتماد شما داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب را تجویز کند. داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند تا افراد را در مواجهه با استرس و اضطراب کمک کنند

مهم است که هرگونه تجویز دارویی را تنها توسط پزشک خود دریافت کنید و داروها را طبق دستورات و نصایح او مصرف کنید. همچنین، اگر علائمی مانند افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا به شما راهنمایی مناسب دهد.

امروزه داروهای ضدافسردگی یک نعمت بزرگ برای افرادی هست که از افسردگی رنج  می‌برند  . برای بسیاری از غواصان داروهای ضدافسردگی مانند :

فلوکستین (Prozac )

پاروکستین ( Paxil )

سرترالین ( Zoloft )

به معنای جدا شدن از غواصی نیست . بلکه این داروها برای مقابله با حملات مکرر افسردگی استفاده می‌شود.

 این داروها بدون عوارض جانبی نیستد ، آن‌ها می‌توانند باعث خواب‌آلودگی ، اضطراب یا بی‌قراری به‌ویژه در طول چند هفته اول مصرف آن‌ها شوند . کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند می‌تواند غواصی را انجام دهند ولی بسیار مهم است قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنند . یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد که اگر شما برای اولین بار از این نوع داروها استفاده می‌کنید یا مقدار دوز آن را تغییر داده‌اید به مدت چند هفته مجاز به غواصی کردن نیستید .

 به‌طور خلاصه  افسردگی یک اختلال خلقی است . افراد مبتلابه افسردگی معمولاً غمگین هستند یا در صورت مواجه با فعالیت‌های لذت‌بخش نمی‌تواند شاد باشند . ویژگی‌های دیگر افسردی می‌تواند شامل اختلال در خواب ، تغییر در اشتها و وزن ، احساس بی‌ارزشی ، ناامیدی و احساس گناه ، افکار خودکشی ، فقدان انرژی ، خستگی آسان ، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکل در توجه ، تمرکز و تصمیم‌گیری باشد .

 داروهای ضدافسردگی که معمولاً تجویز می‌شوند شامل سه دسته عمده هستند.

  • مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSR) مانند : فلوکستین،سیتالوپرام، سرترالین وفلووکسامین

  • بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI ) مانند: ترانیل سیپرومینو فنلزین

  • سه حلقه‌ای‌ها(TCA)  مانند : ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین

 باوجوداینکه خطر استفاده از این نوع داروها بسیار کم است ، اما این نگرانی وجود دارد که مصرف داروهای تجویزشده بالا برای بیماران در دوزهای بالا  به‌خصوص در SSRI ها ممکن است با تشنج همراه باشد . همچنین خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری از عوارض شناخته‌شده  این داروهاست  . این داروها می‌تواند به کاهش سطح هوشیاری منجر شود و مانع عملکرد و توانایی مناسب برای انجام کارهای موردنیاز و یا به خاطر سپردن اطلاعات کوتاه‌مدت شود .

این داروها با تأثیرات شیمیایی‌بر مغز عمل نموده و براثر فشار اتمسفر در محیط زیرآب و افزایش فشار جزئی نیتروژن حالت بی‌حسی و خواب‌آلودگی که براثر نیتروژن ایجاد می‌گردد را در آن‌ها تقویت کند و سریع‌تر به آن دچار شوند .

 عوارض جانبی برخی داروهای ضدافسردگی می‌تواند مربوط به سیستم عصبی مرکزی شامل سردرد، ضعف و خستگی ، سرگیجه ، ناهماهنگی ، اختلالات بینایی ، و بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در اندام‌ها باشد این علائم شبیه علامت‌های بیماری DCS و DCI نیز می‌باشد .

 بسیاری از افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند با عوارض جانبی آن آشنا هستند و آن را تجربه کرده‌اند و مدیریت آن  را نیز در دست دارند .  اما بااین‌حال این داروها پایدار هستند و می‌توانند عوارض جانبی مشکل سازی در برخی از افراد داشته باشند . به‌این‌ترتیب هر فرد باید به‌دقت وضعیت خود را کنترل کنید و همواره در زیر نظر پزشک باشد .

 همان‌طور که می‌دانید افسردگی عمیق می‌تواند تمام وجود را تحت تأثیر قرار دهد .  افراد مبتلابه افسردگی اغلب دچار مشکلاتی از قبیل مشکل در خواب ، خستگی ، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، و اشکال در تمرکز و یا تصمیم‌گیری و همچنین ناامیدی ، غم و تحریک‌پذیری دارند . توجه داشته باشید این وضعیت‌ها با غواصی ورزشی  که نیازمند تمرکز ، توجه به جزئیات و آگاهی از محیط اطراف می‌باشد مناسب نیست .  بنابراین حتی اگر غواصی ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و خوشحال شوید با خود صادق باشید که آیا وضعیت فعلی روانی شما مناسب انجام این کار هست یا نه ؟

 اگر شما یک غواص هستید که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید باید :

1- آزمون وضعیت روانی شما باید نشان دهد که شرایط خوبی دارید 

2- شما مدت زیادی است که این دارو را مصرف می‌کنید و عوارض جانبی خطرناک مشاهده نکرده‌اید

3- هیچ منعی از طرف پزشک برای شما وجود نداشته باشد

4- اطلاع دادن به دوستان و همیار خود از وضعیت خودتان قبل از غواصی

5- به همراه داشتن داروها و وسایل امدادی

6- غواصی کردن به‌صورت محافظه‌کارانه و در شرایط آسان

  

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.