تصمیم اشتباه در شروع غواصی

 غواصی یک فعالیت مهیج و همچنین پر خطر است است که نیازمند مهارت‌های زیادی است. اشتباهات در غواصی می‌توانند عواقب جدی داشته باشند و حتی به آسیب های بزرگ منجر شوند

آقای ایکس یک غواص بدون گواهینامه بود، اما دوستانش او را متقاعد کرده بودند که به هر حال غواصی را امتحان کند. در زیر آب او نمی‌دانست چگونه از رگولاتور خود نفس بکشد ، برای یک دقیقه تلاش می کرد این کار را انجام دهد و سپس به اطراف نگاه کرد تا کسی به او کمک کند ، ولی متوجه شد که تنهاست !!

 

شخص غواص

آقای ایکس بیست و سه سال سن داشت و در سلامت کامل و در آب بسیار راحت بود، ولی او هیچ آموزش غواصی ندیده بود و این اولین باری بود که او از تجهیزات غواصی استفاده می کرد.

 

 

غواصی

آقای ایکس همراه با دو نفر از دوستان غواص خود به یک سایت غواصی رفته بود ، دوستان او برای ایمنی بیشتر تجهیزات اضافی  غواصی همراه داشتند و به آقای ایکس یک آموزش سریع در مورد نحوه استفاده و تنفس از تجهیزات غواصی دادند ، همپنین مقدار زیادی به او وزنه دادند تا در هنگام فرود مشکلی نداشته باشد . آنها وارد آب شدند و حدود پانزده متر روی سطح شنا کردند و از ساحل فاصله گرفتند ، جایی که فرود خود را آغاز کردند. شرایط غواصی در آن روز خوب بود، اما به دلیل بارندگی های اخیر دید زیر آب کم بود.

 

 

حادثه

به محض اینکه آقای ایکس سرش را زیر آب فرو برد رگلاتور او شروع به فری فلو کرد و جریان هوا به سرعت خارج می شد این اتفاق باعث شد او وحشت کند ، دوستانش قبل از او به زیر آب رفته بودند. وقتی به دنبال او می گشتند او را پیدا نکردند. امدادگران جسد آقای ایکس را از کف دریا در عمق چهار متری و حدود چهل متر دورتر از جایی که فرود خود را شروع کرده بود پیدا کردند . مرگ ناشی از غرق شدن و وحشت زدگی به عنوان یک عامل موثر تشخیص داده شد.

 

 

تحلیل و بررسی

مهمترین مسئله در اینجا ورود یک غواص بدون گواهینامه به آب بدون نظارت یک مربی غواصی است. این اولین باری نیست که یک فرد غواص دوره دیده  یکی از دوستان خود را متقاعد می کند تا با استفاده از تجهیزات غواصی خود یک غواصی را امتحان کند. در حالی که بسیاری از این کارها به نظر می رسد باعث تجربیاتی خوبی شود ولی برخی از آنها باعث مشکلات و حتی مانند مورد بالا باعث حادثه می شود . مربیان غواصی برای ایمن نگه داشتن غواصان تازه کار آموزش دیده اند چیزی که دوستان آقای ایکس نبودن . زمانی می توانید این کار را انجام دهید که یک مربی غواصی گواهینامه دار و واجد شرایط باشید . هرگز به عنوان یک غواص دوره دیده نباید سعی کنید به دوستان خود نحوه غواصی رفتن را آموزش دهید. علاوه بر این وسایلی که دوستان آقای ایکس به او داده بودند تجهیزات اصلی آنها نبود و ممکن است به درستی نگهداری نشده باشند . به طور معمول احتمال خراب شدن یک قطعه از تجهیزات غواصی کم است. اما اگر توسط شخصی که نگهداری صحیحی از آنها نداشته است و بررسی و سرویس های دوره ای را انجام نداده باشد احتمال خرابی و یا معیوب بودن بسیار بالا است .

 

بررسی این حادثه نشان داد که رگولاتور شروع به فری فلو کرده و اقای ایکس نمی دانسته با این مورد ساده چگونه برخورد کند چون آموزشی در این خصوص ندیده بود ، دوستان وی  هم که مقدار زیادی وزنه به او داده بودند که باعث شده بود آقای ایکس روی سطح آب مشکل داشته باشد و همچنین برای خروج از آب هم با مشکل مواجه باشد و از آنجایی که آقای ایکس با تجهیزات غواصی تمرین نکرده بود، نمی دانست چگونه BCD خود را باد کند تا روی سطح آب  شناور بماند.

 

بهترین راه برای غلبه بر هراس یا دور نگه داشتن آن، تمرین مهارت هاست تا تبدیل به بخشی از شما شوند. آقای ایکس هرگز آن مهارت ها را یاد نگرفت او تصمیم گرفت با جواب مثبت برای انجام کاری دوستان خود را نا امید نکند تا در آخر هم جان خود را از دست بدهد و همچنین زندگی دوستانش تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت.

 

 

درس هایی برای غواصی از من به شما

هرگز سعی نکنید غواصی را به یک دوست خود آموزش دهید ، فقط مربیان غواصی آموزش دیده و دارای گواهینامه و واجد شرایط می توانند با یک فرد که می خواهد غواصی را فرا بگیرد وارد آب شود .( فراموش نکنید مربی غواصی باید آموزش دیده ، دارای گواهینامه و واجد شرایط باشند یعنی مربیانی وجود دارند که آموزش ندیده اند و مدرک دارند و همچنین مربیانی وجود دارند که گواهینامه مربی غواصی ندارند و بسیاری هم وجود دارند که به دلایلی واجد شرایط آموزش غواصی نیستند )

 

لوازم و تجهیزات غواصی خود را به درستی نگهداری کنید. تولید کنندگان و سازمان های آموزشی برتر آموزش و گواهینامه در زمینه سرویس و نگهداری تجهیزات غواصی ارائه می دهند. برای تعمیر و نگهداری صحیح تجهیزات غواصی به سراغ شخصی بروید که مجاز و متخصص این کار است.

 

مقدار وزنه شما با تجهیزات و محیط غواصی می توانند متفاوت باشد و مقدار ثابتی نیست . حتما بررسی مقدار مناسب وزنه را انجام دهید . غواصی با مقدار وزنه نامناسب می تواند شرایط را سخت و باعث شود که از هوای خود سریعتر استفاده کنید.      

 

       

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعید پروین  

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد