تجزیه و تحلیل بیماری رفع فشار

بیماری برداشت فشار در غواصی یا Decompression Sickness، یک وضعیت پزشکی است که برای غواصان و افرادی که در ارتفاعات بالا کار می‌کنند، اتفاق می‌افتد. این بیماری در اثر تغییرات فشار محیطی و ناگهانی، مانند صعود ناگهانی از عمق در غواصی، رخ می‌دهد.

بیماری رفع فشار زمانی اتفاق می‌افتد که حباب در بافت یا خون پس از غواصی تشکیل‌شده باشد ، به‌طورمعمول آن‌ها حباب‌های نیتروژن هستند، اما می‌توانند حباب‌های هلیوم نیز باشد اگر از آن گاز نیز استفاده کرده باشد .

واکنش بدن و مشکلات آن بستگی به‌اندازه حباب‌ها ، مقدار آن‌ها و مکان‌های تشکیل‌شده دارد . علائم بیماری رفع فشار ممکن است در عرض 30 دقیقه ظاهر شود و یا 24 ساعت بعد از غواصی خود را نشان دهند .

اکثر جداول غواصی و الگوریتم‌های کامپیوتری با حدود 1% از خطر ابتلا به بیماری رفع فشار طراحی‌شده است، بنابراین حتی اگر شما در داخل جدول باقی بمانید ، در معرض خطر کوچکی از بیماری رفع فشار در هر غواصی خواهید بود .

همچنین، جداول و کامپیوترهای غواصی متغیر هستند و نمی‌توانند دقیق محاسبه کنند . جداول و کامپیوترهای غواصی میزان ضربان قلب ، میزان جذب اکسیژن ، تناسب‌اندام و وضعیت روحی شمارا نمی‌توانند پردازش کنند .

چگونگی زمان استراحت بر سطح ، سطح هیدراتاسیون ، مصرف الکل ، دمای آب ، مقدار چربی بدن و یا عوامل دیگر خطر ابتلا به بیماری رفع فشار را افزایش می‌دهند .

هنگامی‌که یک غواص علائم آسیب‌های مربوط به غواصی رفتن را در خود مشاهده کرد حتماً و سریع باید به یک پزشک متخصص و آموزش‌دیده در طب غواصی مراجعه کند و پزشک با معاینه بالینی بیمار به درمان او کمک خواهد کرد . درحالی‌که بیماری رفع فشار به‌ندرت ایجاد می‌شود ولی درمان آن بسیار مهم است و گاهی ممکن است درمان آن زمان زیادی طول بکشد

اگر شما دچار بیماری رفع فشار شدید باید سریع به دنبال درمان آن باشید . خجالت نکشید و ناراحت نباشید این اتفاق ممکن است برای همه به وجود آید و هیچ‌کس از آن در امان نیست . ابتلا شدن به بیماری رفع فشار دلیلی برای اشتباه انجام دادن غواصی نیست و همیشه دال بر اشتباه نیست . یک دونده ماهر نیز ممکن است مچ پایش پیچ بخورد بنابراین با استراحت و درمان وضعیت خودش را بهبود خواهد بخشید .

1- علائم و نشانه‌های بیماری رفع فشار بشناسید

2- بلافاصله هرگونه علائم بیماری رفع فشار را پیگیری کنید اغلب علائم و نشانه‌های بیماری رفع فشار عبارت‌اند از:

درد به‌خصوص در مفاصل و یا عضلات / بی‌حسی و ضعف عضلانی / خستگی ، ضعف ، تهوع و سرگیجه

3- آموزش کمک‌های اولیه را فرابگیرد

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.