مشاغل خاص غواصی در جهان

زیرآب بودن بهترین راه برای سرگرمی و سپری کردن زمان است . اما برخی از افراد این زمان را به‌ طور متفاوتی سپری می‌کنند . چگونه ؟ به‌ عنوان یک شغل در محیط‌های چالش‌برانگیز 

در اینجا شمارا با 5 غواص شجاع که شغل‌های متفاوتی دارند آشنا کرده و از تجربه و مهارت آن‌ها خواهم گفت 

 

شماره 1 : غواص راکتور هسته‌ای  - خانم کیرا ریشتر

غواصی صنعتی معمولاً با پوشیدن کلاه مخصوص تغذیه از سطح نمایان است و در این رابطه شغل‌های بسیاری وجود دارد اما تعداد بسیار اندکی می‌توانند در یک راکتور هسته‌ای غواصی کنند.

وی در ابتدا به مدرسه غواصی صنعتی رفت و به مدت 10 سال یک غواص فنی غار در مکزیک بود و همچنین وی مربی غواصی در کارائیب بود . باوجود زن بودن او و اشتغال به غواصی صنعتی در یک محیط مردسالار درون دریا آرزو داشت که به یک غواص اشباع تبدیل شود.

وقتی یکی از مربیان او عکس خود را در هنگام کار در نیروگاه هسته‌ای به او نشان داد  وی مجذوب این کار شد و وارد این بخش گردید . غواصی هسته‌ای ترکیبی از غواصی صنعتی و غواصی در آب‌های کثیف و آلوده که شامل رادیواکتیو و ایزوتوپ است گفته می‌شود .

امروزه وی سرپرست غواصی هسته‌ای در نیروگاه میشیگان و مشاور غواصی در این خصوص در کشورهای مانند امارت متحده عربی و کره جنوبی است .

غواصی هسته‌ای یکی از امن‌ترین شغل‌های غواصی است . اما علی‌رغم تمام هزینه‌های زیاد برای امکانات ویژه و حفاظت از شخص غواص و کارکنان بدین معنا نیست که این کار بدون هیچ گونه خطری است.

 

شماره 2 : محقق جنایی زیر آب  - آقای میک مورگان

هنگامی‌که انسان‌های شرور می‌خواهند یک جرم و جنایت را مخفی کنند بیشتر آن‌ها سعی در پنهان کردن شواهد و آثار در زیرآب را دارند . یک قاتل می‌تواند با پرتاب کردن اسلحه و یا چاقوی خود به درون آب تقریباً مطمئن شود که هیچ اثری از آن پیدا نمی‌شود .

مایکل بری، بنیان‌گذار و رئيس مرکز محققان جنایی زیرآب می‌گوید : تنها کار ما پیدا کردن ابزار جرم و جنایت در زیرآب و بازیابی آن‌ها ، حفظ کلیه آثار از قبیل اثرانگشت ، لکه خون و غیره و تحویل صحیح و سالم آن به پلیس است .

هنگام شروع کار در پلیس به‌عنوان یک غواص هیچ آموزش استاندارد و خاصی برای این وجود نداشت و همه مشغول آموزش در دوره‌های غواص امداد و نجات بودند . اما واقعیت این است که این کار فراتر از این دوره‌ها هست . برای همین توسعه و تربیت محقق جنایی زیرآب برای اولین بار در پدی آغاز شد . امروز UCI به یک مرکز آموزش تخصصی جستجو و بازیابی برای پلیس تبدیل‌شده است .

آقای مورگان در طول نزدیک به 30 سال به‌عنوان یک محقق جنایی در زیرآب کار می‌کرد و با اتفاقات و حوادث زیادی روبرو بوده است . غواصی در زیرآب برای او فاقد هرگونه زیبای و لذت بوده است .

بدترین مشکلی که وی با آن مواجه می‌شود یک بیماری از طریق باکتری بوده است او می‌گوید : برای پیدا کردن کالاهای سرقت شده به یک معدن سنگ وارد شدم که براثر گذشت زمان زیاد منطقه به گل‌ولای تبدیل‌شده بود ، درون معدن یک کیسه بزرگ از اجساد فاسد شده توله‌ سگ و گربه وجود داشت ، آلودگی چنان زیاد بود که من به‌ سرعت بیمار شدم و حدود یک ماه بستری شدم  حتی تا نزدیکی مرگ پیش رفتم و امیدی به زنده مانده نداشتم.

 

 شماره 3 : منتقل کننده چوب در رودخانه - آقای جان کلیتور


رودخانه سووانی در فلوریدا زمین حاصلخیزی برای جان کلیتور برای شغل منتقل‌کننده چوب در رودخانه است . مربی فنی غواصی جان کلیتور در مرداب و رودخانه‌های تخت فلوریدا و جورجیا به شغل عجیبی اشتغال دارد .

 داستان او ازآنجا شروع می‌شود که در اواخر قرن 19 هنگامی‌که کسب‌وکار قطع درختان قدیمی و کهن‌سال ایجاد شد و از طریق آبراه و رودخانه توسط بارج به سایر نقاط ایالات‌متحده منتقل می‌شد .

 جان کلیتور می‌گوید کارشناسان تخمین می‌زنند حدود 10 درصد از آن چوب‌های منتقل‌شده غرق‌شده باشند این چوب ها در بستر رودخانه و دریاچه وجود دارند و از نظر اقتصادی با ارزش هستند

 او از سال 1965 آغاز به غواصی نمود . زمانی که در دبیرستان تحصیل می‌کرد به جمع‌آوری بطری و لوازم قدیمی از بستر رودخانه و دریاچه می‌کرد . سال‌ها بعد او انباشت چوب‌ها را درون آب دید و به فکر کاری افتاد که هم ارزش اقتصادی داشته باشد و هم به محیط‌زیست کمک کند .

 امروز جان کلیتور به کمک پسرش درختان قطع‌شده را از آب خارج و پس از خشک‌کردن و تبدیل به الوار جهت استفاده در صنایع چوبی از قبیل مبلمان و کف‌پوش می‌فروشد .

 اما این کار یکی از انواع خطرناک‌ترین شغل‌های دنیا است . تبر شما باعث سنگینی بیش‌ازحد شده و شمارا به عمق آب فرومی‌برد . همچنین برخورد با آبزیان چون مارهای سمی ،تمساح ، تورهای ماهیگیری برای شما در هرلحظه وجود دارد.

 

 شماره 4 : محافظت از حمله کروکودیل - آقای ریچارد بالتر 


این دایو مستر در آفریقای جنوبی به یک شغل غواصی غیر قابل پیش بینی و خطرناک در یکی از نادرترین نقاط جهان مشغول به کار است . وقتی شغل خود را برای دیگران تعریف می‌کند کسی باور نمی‌کند . دلیل آن ریسک زیاد و بزرگ این شغل است.

 او یک متخصص برای حفظ ایمنی غواصان ، عکاسان و توریست‌های است که مایل به رفتن درون رودخانه در منطقه دلتای اوکاوانگو بوتسوانا هستند و از آن‌ها در مقابل حملات مرگبار تمساح نیل محافظت می‌کند.

 این ایده زمانی به ذهن او رسید که وقتی برای اولین بار با دوستانش در یک روز تعطیل در ماه‌های تابستان به آن منطقه رفته بود متوجه شد کروکودیل ها در روی سطح آب و در شرایطی خاص از خود واکنشی نشان نمی‌دهند . این منجر شد که بالتر قوانینی خاص برای تعامل با کروکودیل ها تهیه کند.

 مهم‌ترین قانون وی : هرگز و در هیچ زمانی در روی سطح آب از اشیا براق و منعکس کننده نور استفاده نکنید این همانند یک قانون نظامی در عملیات است. اگر چه آن‌ها حیوانات آرامی به نظر می‌رسند ولی در یک لحظه همه چیز ممکن است تغییر کند و با یک واکنش غیرمنتظره روبرو شوید.

 همچنین آن‌ها در زیرآب به‌صورت طبیعی واکنشی نشان نمی‌دهند و به لرزش و صدا در آب بسیار حساس می‌باشند برای همین ورود به آب باید از منطقه ای باشد که آن ها در آن حضور ندارند و سعی می شود سروصدا ایجاد نکنیم . آن‌ها در زیر آب بینایی بسیار کمی دارند و اگر به آن‌ها بدون صدا در زیرآب نزدیک شوید شمارا نخواهند دید . ایجاد صدا و لرزش آب باعث نزدیک شدن آن‌ها به طرف شما خواهد شد . اگر بدن او را لمس کنید باعث حمله شدید او به سمت شما خواهد شد.

 

 شماره 5 : غواصی اشباع در سازه های دریایی - آقای برایان لیسی

در جهان غواصی صنعتی و تجاری ، غواصی اشباع آخر بازی است . برایان لیسی یک غواص صنعتی و تجاری اشباع است که در هوستون برای شرکت‌های نفت و گاز در کشورهای مانند روسیه ، هند ، اندونزی و خلیج مکزیک کار می‌کنند . تنها دلیل او برای انجام این کار پول است و سختی و مشقت این کار را برای همین تحمل می‌کند .

غواصان اشباع کار و زندگی خود را درون یک محفظه غواصی انجام می‌دهند . تمام غواصان می‌دانند که نیتروژن تحت‌فشار جذب بدن غواص می‌شود . غواصان تفریحی برنامه غواصی خود و سرعت صعود را طوری تنظیم می‌کنند که دچار جذب بالای نیتروژن و ابتلا به بیماری رفع فشار نگردند . اما برای غواصان اشباع که به‌طور نامحدود زمانی در عمق‌های بالا مشغول به کار هستند شرایط طوری دیگری است . آن‌ها باید در محفظه به مدت طولانی قرار گیرند تا بتوانند نیتروژن را که در بدن آن‌ها اشباع‌شده است خارج کنند

استاندارد این کار برای مدت 30 روز است . یک گروه دونفره با در نظر گرفتن نوبت به مدت 5 ساعت در آب‌کار می‌کنند . برایان می‌گوید عمیق‌ترین کار من در عمق 275به مدت 7 روز بوده است و بعدازآن در عمق 90متری به مدت 31 روز برای رفع فشار درون محفظه باقی ماندم

اگرچه یا توجه به محاسبات دقیق و تجهیزات پیشرفته ، غواصی اشباع یک کار خطرناک نیست اما هنگام کار در زیر سکوی های نفتی و استفاده از ابزارهای مختلف برش و جوش ، به علت قرار گرفتن غواص در عمق زیاد امکان بروز حادثه همیشه وجود خواهد داشت در این شرایط ساده‌ترین اشتباه و یا کوچک‌ترین خطا باعث به وجود آمدن مشکلاتی بزرگ خواهد بود که در این شرایط امکان هیچ‌گونه کمکی به شما وجود ندارد .

 

گردآوری ، تألیف و ترجمه : سعيد پروين 

مركز غواصی بین‌المللی مارينا www.IranMarina.com

استفاده از مطالب این مقاله برای علاقه‌مندان و هنرجويان غواصی به‌شرط امانت‌داری و رعایت اخلاق حرفه‌ای (درج منبع و نویسنده) آزاد می‌باشد.